Tävling i samband med Härjedalen Expo 16 juni

Klubben har blivit tillfrågad om att ordna en tävling under den mässa som genomförs nere vid ishallen nästa lördag. Under denna dag kommer 500kg öring att planteras ut i Ljusnan.

Vi har valt att genomföra en lite annorlunda tävling som vi hoppas att de som normalt inte tävlingsfiskar kan tänkas vilja vara med på.

Arttävling

Regler:

• Det gäller att fånga så många fiskararter som möjligt. Flest arter vinner. Antalet fiskar av varje art har ingen betydelse. Vikten på fisken har inte heller någon betydelse.
  • lagtävling (tvåmannalag). Ok att ställa upp ensam också.
  • Catch and release. Fisken släpps tillbaka efter fotografering. Får ni en nyutplanterad öring får ni givetvis behålla den.
  • Varje art ska dokumenteras med ett foto på fisken. Krav på bilden är att en dekal som delas ut till de tävlande finns med på bild.
  • Fiskemetoder: Spinn, mete och fluga tillåtet.
  • Fiske sker från land.
  • Tävlingsområde: Svegssidan av Ljusnan mellan broarna samt Lillön och Storön.
  • Startavgift 100kr/lag. Barn under 12 år deltar gratis.

Om två eller flera lag lyckas få lika många arter sker en sudden death. Lagen får då gå ut och fiska igen. Det lag som först får en fisk och kan visa upp en bild på denna för tävlingsledningen är vinnare.

Första pris 2000kr och i barnklassen 500kr. Till det fina varupriser.

Längsta fisk

Det går också att vara med i en extra tävling över längsta fisk. Även här catch and release.

Fisken ska mätas med en tumstock som resp. lag får låna. Fisken ska fotograferas mot tumstockens graderingsskala med fiskens mun vid 0-strecket och total längd tydligt synligt vid stjärtfenan på digitalfotot.

Startavgift 50kr/lag.

Anmälan till båda tävlingarna sker inne i mässområde mellan ishallen och Ljusnan . Anmälningstid mellan 10.00-12.00. Tävlingstid 14.00-16.00. Fångstrapportering öppen till 16.30.

Alla hjärtligt välkomna att deltaga hälsar Svegs Sportfiskeklubb